درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/10/28 - 09:50:4
تعداد بازدید: 1108
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

خط آهن تلایو به ریاض؛ ابعاد و اهداف
خط آهن تلایو به ریاض؛ ابعاد و اهداف

رژیم صهیونیستی با احداث خط آهن "حیفا ـ بیسان ـ اردن" سعی دارد تا کشورهای عربی را از طریق اردن به بندر حیفا متصل و خود را به مرکز منطقه ای ترانزیت دریایی تبدیل کرده و از این طریق سود اقتصادی کلانی را به دست آورد. در قلب این ابتکار این استدلال نهفته است که اسرائیل به پل زمین از اروپا و دریای مدیترانه به اردن و کشورهای شرق تبدیل خواهد شد که از طریق اردن کالا و مسافر می تواند به عراق و خلیج فارس انتقال یابد. در واقع اردن به عنوان دروازه تجارت با عربستان سعودی، عراق و سایر کشورهای عربی عمل می کند.    

 

 اسرائیل در طول سالهای گذشته تلاش فراوانی برای برقراری ارتباط با برخی دولت‌های عربی همچون عربستان سعودی، امارات و بحرین و تشدید روندهای عادی‌سازی روابط از حالت پشت پرده و غیررسمی به شکل علنی و دیپلماتیک را آغاز کرده است. در این میان برقراری اتصالات جاده‌ای و ترانزیتی میان فلسطین اشغالی و همسایگان می‌تواند نقش عمده ای در این زمینه ایفا کند. در همین راستا طی ماه‌های گذشته ئسرائیل کاست، وزیر حمل و نقل و اطلاعات کابینه رژیم صهیونیستی، طرح ایجاد خط آهن مشترک با اردن و عربستان برای حمل و نقل کالا و مسافر را بارها مطرح کرده است.

این خط آهن که وزیر صهیونیستی از آن با عنوان «راه صلح منطقه‌ای» یاد کرده، قرار است که در فاز نخست از طریق ساخت یک مسیر جدید بین دره یزرعیل در جنوب شرقی حیفا تا بت شین یا بیسان در نزدیکی مرز اردن، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین را به بندر حیفا در جوار دریای مدیترانه پیوند دهد. در نهایت این طرح قرار است که با عبور از گذرگاه شیخ حسین، حد فاصل فلسطین اشغالی و اردن ، شهر اربد اردن به شهر دمام عربستان ختم شود. هدف اصلی آن است که کالاها و مسافران از طریق قطار از خلیج فارس به بندرهای اشدود و حیفا در جوار مدیترانه و از آنجا به اروپا انتقال یابند.

مع الوصف اکنون این پرسش مطرح است که مهمترین اهداف و مزایای تل آویو از پیشبرد این پروژه چیست؟

 

خروج از انزوای منطقه ای

رژیم صهیونیستی به دنبال یافتن راهی برای برون رفت از انزوای روز افزونی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کند. تحولات غرب آسیا در طول سال‌های پس از شکست تل آویو در دو جنگ 2006 با حزب الله و جنگ 2009 با غزه و همچنین بروز تحولات بیداری اسلامی عمدتاً به زیان رژیم صهیونیستی و در راستای قدرت‌گیری جریان مقاومت پیش رفته است. این روند با روی کار آمدن ترامپ سرعت بیشتری نیز یافته است چرا که اعلام یکسویه پذیرش بیت المقدس از سوی آمریکا نه تنها به سود اسرائیل نشد بلکه عملاً منجر به تخریب روند مذاکرات سازش و تشدید احساسات ضدصهیونیستی در میان جوامع مسلمان منطقه شد. در این شرایط تل آویو برای نجات از تنگ تر شدن حلقه محاصره بر آن است تا با بهره‌گیری از شکاف و اختلافات موجود در میان دولت های اسلامی بویژه اختلافات دولت های سرسپرده عربی با ایران، روند عادی سازی روابط با این دولت ها را با سرعت بیشتری پیش ببرد. بر این اساس گسترش مناسبات اقتصادی از مسیرهای مختلف با دولت های عربی حاشیه خلیج فارس بویژه ریاض که با فشار آمریکا در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل حرکت می کند، می تواند به عنوان عامل پیشران و موتور محرک روند عادی سازی روابط عمل کند.

 

مزیت های اقتصادی

اهداف اقتصادی بخش دیگر توجه مقامات صهیونیستی را برای ساختن هرچه زودتر این خط ترانزیتی به خود اختصاص داده است. رژیم صهیونیستی با احداث خط آهن "حیفا ـ بیسان ـ اردن" سعی دارد تا کشورهای عربی را از طریق اردن به بندر حیفا متصل و خود را به مرکز منطقه ای ترانزیت دریایی تبدیل کرده و از این طریق سود اقتصادی کلانی را به دست آورد. در قلب این ابتکار این استدلال نهفته است که اسرائیل به پل زمین از اروپا و دریای مدیترانه به اردن و کشورهای شرق تبدیل خواهد شد که از طریق اردن کالا و مسافر می تواند به عراق و خلیج فارس انتقال یابد. در واقع اردن به عنوان دروازه تجارت با عربستان سعودی، عراق و سایر کشورهای عربی عمل می کند.

در حال حاضر ترکیه نیز از طریق بندر حیفا واقع در فلسطین اشغالی کالاهای خود را به منطقه خلیج فارس می‌فرستد و نزدیک به 25 درصد از کالاهای ترکیه از این بندر و از طریق اردن به خلیج فارس ارسال می‌شود که عمدتاً به دلیل وجود جنگ و ناامنی در سوریه می‌باشد که مسیرهای انتقال کالا از این کشور را بی رونق کرده است و بر عکس حجم ترانزیت کالا بین اسرائیل و اردن طی پنج سال گذشته در ایستگاه حمل و نقل شیخ حسین به میزان 65 درصد افزایش یافته و تعداد کامیون ها تقریبا چهار برابر شده است.

 

اهرم فشاراسرائیل به کشورهای عربی

وجود چنین خط و مناسباتی، می تواند ابزار دست اسرائیل باشد  تا هرگاه که شرایط اقتضاء نمود کشورهایی را  که خط آهن در آنها امتداد می یابد، تحت فشار قرار دهد. اگرچه اسرائیل تا حد ممکن – بویژه در شرایط حاضر که در تنگنا قرار دارد- دست به چنین اقدامی نخواهد زد؛ اما در هر صورت چنین امکانی را خواهد داشت. 

 

موانع و محدودیت ها

اجرایی شدن این طرح اما با موانع و محدویدت های گوناگونی رو به رو است.

نخست: اینکه در شرایط کنونی بجز دو کشور اردن و مصر سایر کشورهای عربی هنوز به طور رسمی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند و این امر بدین معناست که برقراری روابط تجاری تنها پس از عادی سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک قابل اجرایی شدن داشته باشد که در شرایط کنونی و تا آینده میان مدت نیز چنین چیزی قابل تصور نیست. تشدید بحران فلسطین و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان که با حمایت تام و همه جانبه واشنگتن صورت می گیرد چشم انداز مناسبات گروه های فلسطینی و اسرائیل را رو به سوی درگیری و مخاصمه نشان می دهد. از طرف دیگر اگرچه می توان اذعان کرد که برخی دولت های عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل و برقراری روابط دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی همسویی لازم را دارند اما این امر را به هیچ وجه معرفی کننده دیدگاه مردم این کشورها نیست.

دوم: متقابلاً کشورهای عربی ذیل این خط، نیز این امکان را دارند که در شرایط مورد نظر، از طریق قطع ارتباطات، اسرائیل را از مزایای این پروژه محروم نمایند.

سوم: این خط آن که در کشورهای عربی امتداد می یابد، می تواند توسط گروه‌های مختلف که با اسرائیل دشمنی دارند- اعم از شهروندان خود این کشورها و یا حتی دیگر کشورها- و یا مخالفان حکومتهای حاکم در این کشورها، براحتی نا امن گردند. اسرائیل هیچگونه کنترلی نمی تواند در این رابطه داشته باشد.

چهارم:  نظر به اینکه حکومتهای در این کشورها فاقد مشروعیت مردمی می باشند و می توان گفت دیر و یا زود جای خود را به حکومتهای مردمی می دهند، در این صورت ، حکومتهای جدید، بعید است که نظر مثبتی به مناسبات با اسرائیل داشته باشند.  

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/9278


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.